مجله دلتا

مجله دلتا

مجله دلتا

مجله دلتا

مجله آشپزی دلتا

۹۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ریواس اثر دارویی و درمانی بسیار دارد، که از آن‌ جمله می‌توان به رفع‌ تشنگی و تب، تقویت بینایی، تسکین ناراحتی‌های عصبی و کم‌خوابی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضد سرطانی و ... اشاره کرد.

خورش ریواس

شما می‌توانید بساط آماده‌ کردن یک خورش خوش‌طعم ایرانی را فراهم کنید. ریواس که مصرف آن برای کاهش مشکلات معده و سلامت قلب توصیه‌شده‌ است، از‌نظر برخی از درمانگران طب‌ سنتی، ضد‌افسردگی نیز هست، و مصرفش سطح کلسترول‌ بد خون را هم پایین می‌آورد. در ادامه این مطلب در مجله دلتا طرز‌ تهیه خورش ریواس را مطالعه می‌کنید.

مواد لازم خورش ریواس برای ۳ نفر

  • گوشت چرخ‌کرده   نیم کیلو
  • ریواس پوست گرفته  نیم کیلو
  • پیاز ساطوری   یک عدد
  • نعنا و جعفری ساطوری  سه تا چهار پیمانه
  • روغن، نمک و فلفل     به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ریواس مجلسی

مرحله اول برای داشتن خورش بی‌نظیر

در ابتدا ۳ قاشق روغن را در قابلمه روی آتش ملایم داغ کنید و پیاز را در آن تفت دهید تا‌کمی رنگ بگیرد.

مرحله دوم

گوشت را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه در قابلمه تفت‌ دهید. سپس ۳ پیمانه آب روی گوشت بریزید و اجازه دهید به‌ جوش بیاید. بعد‌ از جوش‌ آمدن آب، شعله را کم‌ کنید و در قابلمه را برای حدود ۳ ساعت بگذارید تا گوشت بپزد.

مرحله سوم

حالا ۳ قاشق روغن را در تابه روی آتش ملایم داغ کنید و ریواس‌های خرد‌شده را برای ۵ دقیقه تفت‌ دهید. سپس نعنا و جعفری را اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه تفت‌ دهید.

مرحله چهارم

در ۱۵ دقیقه آخر پخت گوشت، ریواس‌ها و سبزی‌های سرخ‌شده را همراه با‌کمی نمک و فلفل به‌ گوشت اضافه کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا بتوانید میزان آب خورش را تنظیم کنید.

مرحله پنجم

برای تهیه این خورش، نیازی به‌اضافه‌ کردن آب‌غوره یا آب‌لیمو ندارید و اگر طرفدار غذاهای ترش نیستید، بهتر است جز کمی نمک و فلفل، ادویه دیگری را به این خورش اضافه نکنید.

ریواس یک گیاه زودپز است و حتما باید در انتها به خورش اضافه شود. ریختن ریواس در ابتدای پخت، بافت آن‌ را له و خورش شما‌را خراب می‌کند.

خورش ریواس شما آماده است، نوش‌ جان!

خورشت ریواس

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب طرز تهیه خورشت آلو اسفناج را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

چه اهل غذاهای ایتالیایی باشید و چه عاشق غذاهای سنتی مثل املت، آبگوشت و ته‌چین، گوجه‌فرنگی خشک‌شده می‌تواند خوشمزگی غذاهای شما را دو چندان کند.

گوجه خشک

تابستان فصل درست کردن رب‌گوجه‌فرنگی و گوجه خشک است. در مجموع در تمام غذاهایی که رب یا گوجه‌فرنگی نیاز دارند، از انواع خورش و تاس‌کباب تا لوبیا‌پلو و دلمه، و انواع پاستا و پیتزا و حتی انواع آش مثل آش‌‌گوجه و آش‌‌ترخینه می‌توانید گوجه‌خشک را جایگزین کنید.در ادامه این مطلب در مجله دلتا روش آماده‌سازی گوجه‌خشک در فر، در آفتاب و پودر گوجه‌خشک و همچنین گوجه‌خشک در روغن زیتون را مطالعه می‌کنید.

طرز تهیه گوجه خشک در آفتاب

مرحله اول

برای درست کردن گوجه‌خشک در آفتاب قسمت سبز رنگ گوجه‌فرنگی را جدا کنید. سپس به صورت افقی هر گوجه‌فرنگی را سه یا چهار برش بزنید (ضخامت هر برش ۱ سانتی‌متر باشد). به ورقه‌های گوجه‌فرنگی نمک نزنید، چون آب می‌اندازد و گوجه‌فرنگی خشک نمی‌شود.

مرحله دوم

کف سینی یک پارچه ضخیم پهن کنید و گوجه‌فرنگی‌ها را روی آن بچینید و در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. یک یا دو روز صبر کنید و سپس گوجه‌فرنگی‌ها را زیر و رو کنید. معمولا چهار روز زمان در صورت آفتابی بودن هوا کافی است. اگر گوجه فرنگی بعد از چهار روز خشک نشده بود بیشتر در آفتاب نگه‌دارید.

نکته مهم

  • شب سینی را به داخل منزل بیاورید که رطوبت و شبنم و خنکی هوا گوجه‌ها را مرطوب نکند. وقتی هر دو طرف گوجه‌فرنگی‌ها کاملا خشک شد آن‌ها را در کیسه پارچه‌ای یا پلاستیکی فریزر و در تمام طول سال استفاده کنید. گوجه‌خشک را روی شوفاژ هم می‌توانید درست کنید.
  • یادتان باشد گوجه‌خشک آفتابی بعد از خشک‌شدن کمی سیاه و تیره می‌شود که مشکلی ندارد.
  • اگر هم قصد دارید پودر گوجه فرنگی آماده کنید، گوجه‌فرنگی‌های خشک‌شده را در آسیاب بریزید و آسیاب کنید. پودر گوجه‌فرنگی برای درست‌کردن انواع پاستا، ساندویچ، پیتزا، ماکارونی و حتی املت گوجه‌فرنگی و انواع خورش و آبگوشت و … بسیار لذیذ است. برای نگهداری پودر گوجه‌فرنگی می‌توانید به آن کمی نمک اضافه و مخلوط کنید که کپک نزند.

گوجه

طرز تهیه گوجه خشک در فر

گوجه‌فرنگی‌های برش زده را روی سینی مشبک و توری فر با فاصله بچینید. فر را را روی دمای ۱۰۰ الی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۸ الی ۱۰ ساعت صبر کنید تا گوجه‌فرنگی‌ها آماده شوند. اگر گوجه‌فرنگی را دو‌نیم کرده‌اید قسمت داخل گوجه‌فرنگی را ابتدا رو به بالا بگذارید. صبر کنید خشک شوند و سپس گوجه‌خشک را با روغن زیتون مزه‌دار کنید، در آسیاب پودر کنید و پودر گوجه‌خشک درست کنید یا آنها را فریز کنید.گوجه

طرز تهیه گوجه خشک در روغن زیتون

گوجه‌خشک با روغن زیتون هم یکی از انواع چاشنی غذا سنتی و کلاسیک ایتالیایی برای انواع اسنک، پاستا و پیتزا و در بسیاری موارد جایگزین رب گوجه‌فرنگی است. برای درست کردن این چاشنی خوشمزه و بی‌نظیر گوجه‌فرنگی خشک‌شده را به همراه چند حبه سیر، یک شاخه نعناع یا یک شاخه رزماری و کمی فلفل دلمه‌ قرمز خشک یا پودر فلفل پاپریکا در یک شیشه روغن زیتون بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

گوجه‌خشک شده در روغن زیتون

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب پیتزا گوجه فرنگی؛ طبخ آسان و لذیذ را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

بورانی از جمله انواع پیش‌غذا‌های ساده و خوشمزه می‌باشد، که تنوع بسیاری دارد و هر‌شخص با توجه به ذائقه و سلیقه‌اش می‌تواند نوعی از آن را در وعده‌های غذایی متفاوت سرو کند.

بورانی بادمجان کبابی

بورانی بادمجان کبابی یا همان ماست و بادمجان کبابی یکی از خوشمزه‌ترین بورانی‌ها می‌باشد و البته روش تهیه ساده‌ای دارد. ماست دارای طبع سرد است و بادمجان دارای طبع گرم و ترکیب این دو ماده می‌تواند طبع سرد و گرم هریک را تعدیل کند. در ادامه این مطلب در مجله دلتا روش آماده‌سازی بورانی بادمجان کبابی را مطالعه می‌کنید.

مواد لازم بورانی بادمجان کبابی

  • بادمجان متوسط ۳ عدد
  • ماست چکیده یا پر چرب ۲ پیمانه
  • سیر ۲ حبه
  • پودر گردو ۱/۴ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • سبزیجات خشک در صورت تمایل

روش تهیه بورانی بادمجان کبابی

مرحله اول:

بادمجان‌ها را بشویید و با پوست روی آتش، گاز یا داخل فر قرار دهید و کبابی کنید. برای کبابی کردن در فر لازم است فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی بادمجان‌ها شیارهای عمیق ایجاد کنید و آنها را در سینی‌فر بچینید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه در فر بماند تا مغز‌پخت شود. پس از این کار گریل را روشن کنید و اجازه دهید یک طرف کاملا برشته و دودی شود و پس از آن بادمجان را برگردانید تا طرف دیگر هم کبابی شود.

مرحله دوم:

یک ظرف گود را با آب‌سرد پر کنید. بادمجان‌های کبابی داغ را داخل آب‌سرد قرار دهید . با این کار به پوست بادمجان شوک وارد می‌شود و راحت می‌توانید پس از چند‌ دقیقه پوست را جدا کنید. پس از جدا‌کردن پوست، بادمجان را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

مرحله سوم:

ماست را در ظرف بریزید و نمک و فلفل را همراه سیر رنده یا له‌ شده به آن بیافزایید.

مرحله چهارم:

آب بادمجان که گرفته‌شد آن را به وسیله میکسر یا گوشت‌کوب له کنید.

مرحله پنجم:

ماست و بادمجان را همراه پودر گردو با‌هم ترکیب کنید. اگر دوست دارید یک قاشق چایخوری نعناع خشک یا سبزیجات معطر مانند ریحان، ترخون و … به بورانی بادمجان اضافه کنید، تا بورانی بادمجان کبابی خوش‌عطر‌تری داشته باشید. همچنین می‌توان مقداری روغن زیتون به ماست و بادمجان اضافه کرد.بورانی

نکات کلیدی تهیه بورانی بادمجان کبابی

  •  اگر بوی دودی شده را دوست ندارید، بادمجان را بخارپز کنید.
  •  هر چه میزان بادمجان بیشتر باشد بورانی خوشمزه‌تری خواهید داشت اما در زیاد کردن مقدار بادمجان زیاده‌روی نکنید.
  • پس از آماده‌کردن بورانی بهتر است اجازه دهید ۲۴ ساعت در یخچال بماند تا کاملا مزه‌دار شود.
  • سعی کنید بادمجان‌ها خاویار یا دانه کمتری داشته باشد، پس از بادمجان قلمی برای تهیه این خوراک استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب بورانی اسفناج، پیش غذایی فوق العاده شیک را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

تره‌فرنگی سرشار از ویتامین است که مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌های باستان از تره‌فرنگی به خاطر خواص دارویی استفاده می‌کردند.

سوپ تره فرنگی

یکی از آسان‌ترین سوپ‌هایی که می‌توانید در آماده کنید، سوپ تره فرنگی با سیب‌ زمینی است. کافی است سیب‌زمینی و تره را با هم بپزید و با خامه‌ترش داخل مخلوط‌کن بریزید. با طرز تهیه مرحله به مرحله این سوپ با ما همراه باشید.در این مطلب از مجله دلتا به آموزش این سوپ پرخاصیت و لذیذ پرداخته شده است.

مواد لازم برای سوپ تره فرنگی

  • سیب زمینی ۲ عدد
  • کره ۱۰۰ گرم
  • آب‌مرغ ۳‌ لیوان
  • تره فرنگی ۲ عدد
  • خامه ترش ۸ قاشق‌غذاخوری
  • نمک و فلفل به‌میزان‌لازم

طرز تهیه سوپ تره فرنگی با سیب‌زمینی

مرحله اول

تره‌فرنگی‌ها را خرد کرده و بشویید. چون در لایه‌های آن ممکن است خاک نفوذ کند بعد از خرد‌شدن آن‌ها را بشویید. سیب‌زمینی را هم به صورت حبه‌ای خرد کنید.

مرحله دوم

کره را داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم ذوب کنید. حالا تره‌فرنگی‌ها را اضافه کنید و با کره تفت دهید. در حد تفت دادن کافی است. آن‌ها را سرخ نکنید تا تغییر رنگ دهند.

مرحله سوم

در این مرحله سیب‌زمینی‌ها را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از چند دقیقه تفت دادن، آب مرغ را اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم سیب‌زمینی و تره‌فرنگی حدود ۲۰ دقیقه بپزند.

مرحله چهارم

وقتی سوپ پخته شد از روی حرارت بردارید و نصف مقدار خامه‌ ترش را به آن اضافه کنید. سوپ را داخل مخلوط‌کن بریزید و کاملا مخلوط کنید تا صاف و یکدست شود. در آخر سوپ را بچشید و بر حسب سلیقه نمک و فلفل آن را بررسی کنید.

مرحله پنجم

سوپ را در ظرف مناسب سرو کرده و با باقی خامه ترش و مقداری جعفری روی آن را تزیین کنید.

نکات تهیه سوپ تره فرنگی با سیب‌زمینی

  • میکس کردن سوپ هم ظاهر آن را زیباتر می‌کند هم باعث می‌شود طعم سوپ دلنشین‌تر شود.
  • اگر مایل باشید می‌توانید از مقداری مرغ هم داخل سوپ استفاده کنید.

سوپ تره فرنگی

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب سوپ بلدرچین، غذای مناسب روزهای کرونایی را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

دمپخت ماش را می‌توانید با گوشت، مرغ و یا ماهیچه سرو کنید و هم، خالی و تنها نوش‌جان کنید. طرز‌تهیه دمپخت ماش که البته خیلی شبیه ماش پلو می‌باشد.

دمپختک ماش

اگر به‌دنبال یک وعده‌اصلی ساده و خوشمزه هستید، طرز‌‌‌تهیه دمپختک ماش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ماش سرشار‌ از، فیبر، پروتئین و مواد مفید دیگر می‌باشد که به دستگاه گوارش، پوکی‌استخوان و به طور‌کلی سلامتی بدن شما خیلی کمک می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا به آموزش دمپختک ماش پرداخته شده است.

طرز تهیه دمپخت ماش

مرحله اول:

ماش‌ها را در یک کاسه پر از آب بریزید و آن‌ها را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت خیس کنید. بعد از چند ساعت آن‌ها را آبکش نمایید. پیاز را به صورت نگینی خرد‌کرده و در کمی روغن تفت دهید تا سبک، نرم و شفاف شود.

سپس زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه تفت دهید. ماش آبکشی شده را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید تا هم طعم پیاز و زردچوبه را به خود بگیرد و هم پوست آن هنگام پخت از آن جدا نشود.

حدود یک‌پیمانه آب‌ولرم روی مواد بریزید و در قابلمه را ببندید. تا ماش حدود ۱۵ دقیقه با شعله‌ی ملایم بپزد و نرم شود. تا زمانی‌که آب داخل آن کاملا تبخیر شود.

مرحله دوم:

برنج را چند ساعت خیس کنید. سپس آن‌را به‌همراه ۴ پیمانه آب و مقدار معین نمک به قابلمه اضافه کنید. ابتدا زیر شعله را زیاد کنید تا آب برنج تمام شود. سپس زیر آن را کم کرده و با قرار‌دادن دمکنی به در قابلمه اجازه دهید برنج دم بکشد.

دمپختک ماش خوشمزه‌ شما آماده شد، آن را در دیس مورد نظر سرو کرده و دمی‌ماش را به دلخواه تزیین کنید.دمی ماش

نکات کلیدی طرز‌تهیه دمپخت ماش

  •  می‌توانید از گوشت و مرغ برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • می توانید برای تزیین این غذا از خرما بدون‌هسته استفاده کنید. آن ها را در کمی روغن تفت دهید تا براق و لذیذ شوند. در صورت تمایل می‌توانید آن را به‌همراه نیمرو روی دمپخت ماش سرو کنید.
  • اگر می خواهید دمپخت ماش با گوشت چرخ‌کرده درست کنید، می‌توانید مقداری گوشت را هنگام سرخ کردن پیاز به آن اضافه کنید و گوشت را نیز تفت دهید.
  • استفاده از زیره هنگام دم‌کشیدن برنج می‌تواند طعم خوشمزه  دمپخت ماش را دو برابر کند.
  • می‌توانید دمی ماش را با ماهیچه، گوشت تکه ای، مرغ و حتی تن ماهی نیز سرو کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دمی باقالی خوشمزه با عطر ایام قدیم را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

بورک یکی از معروف‌ترین میان وعده‌ها در بین مردم کشور ترکیه است. که با مواد مختلف می‌توان آن را درست کرد.

بوراک

بورک (Burek) یک میان‌وعده فوق‌العاده پرطرفدار در کشور ترکیه است. این پیش‌غذا تشکیل‌شده از یک خمیر‌نان یا شیرینی (معروف به خمیر یوفکا) و مواد مورد علاقه‌ای که در این خمیر پیچیده‌شده و در روغن سرخ و یا در فر پخته می‌شوند. با ما همراه شوید و طرز تهیه چند نوع بورک خوشمزه را فرا بگیرید.در این مطلب از مجله دلتا به آموزش بورک با خمیر یوفکا پرداخته شده است.بورک

مواد لازم

  • خمیر یوفکا: مقدار لازم
  • سیب‌زمینی: ۳ عدد
  • پیاز: یک عدد
  • روغن‌زیتون: به میزان لازم
  • پنیر خامه ای: ۱۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: ۱۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: یک عدد
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه بوراک با طعمی شگفت‌انگیز

سیب‌زمینی‌ها را بپزید، پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن‌تفت دهید تا طلایی شود.

سپس سیب‌زمینی‌های پخته را ریز خرد کنید (یا رنده کنید) و به پیاز اضافه کنید. کمی نمک و فلفل بزنید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید.

پس از اینکه مواد را از روی حرارت برداشتید، پنیرها را اضافه و کمی مخلوط کنید.

خمیر یوفکا را به‌ نوبت باز کنید و روی‌آن‌ها با یک فرچه، کمی زرده‌تخم‌مرغ بزنید. سپس مقداری از مخلوط آماده شده‌ را داخل خمیر بریزید.

لبه دیگر خمیر را برگردانید و برای اتصال لبه‌های خمیر کمی زرده‌تخم‌مرغ بزنید. (زرده‌تخم‌مرغ مانند چسب عمل می‌کند).پیچیدن یوفکا

کف سینی را چرب کنید، سپس بورک با خمیر یوفکا که آمده کرده‌اید، کف قالب بچینید. سینی را درون فر با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه بپزید، پس از آماده‌شدن بورک‌ها را به همراه سس دلخواه سرو کنید.

نکات طرز تهیه بوراک با خمیر یوفکا

  • می‌توانید بورک با خمیر یوفکا را برای صبحانه یا عصرانه پنیر و سبزیجات را در خمیر‌یوفکا پیچیده و در روغن سرخ کنید و یا در فر بپزید.
  • برای مواد میانی بورک می‌توانید از گوشت‌چرخ‌کرده، کالباس، سوسیس، گوجه، زیتون، فلفل‌دلمه‌ای، اسفناج، قارچ و … استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب بورک ترکی خوشمزه با پنیر و سبزیجات را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

ته دیگ بخش هیجان‌انگیز آشپزی ایران است و در بسیاری از مهمانی‌ها به همراه غذا یا پیش غذا سرو می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

انواع ته دیگ

برای تهیه انواع ته دیگ می‌توانید از نان‌ها و سبزی‌های متنوع استفاده کنید. اگر می‌خواهید ته‌ دیگ به صورت قالبی و راحت جدا شود، باید از قابلمه‌های نچسب استفاده کنید و از طرف دیگر باید اجازه دهید روغنی که ته قابلمه می‌ریزید کاملا داغ شود. در این مطلب از مجله دلتا به آموزش انواع ته دیگ پرداخته شده است.

ته دیگ با طعم زعفران

یکی از انواع ته دیگ، ته دیگ برنج است. برنج را آبکش کنید و کف قابلمه را نصف فنجان روغن مایع، نصف فنجان آب‌سرد و نصف فنجان هم زعفران آب‌کرده پر‌رنگ ریخته، سپس برنج آبکش‌شده را روی آن بریزید، دم‌کنی گذاشته و شعله را متوسط بگذارید تا برنج دم بکشد و ته‌ دیگ جا‌بیفتد.

برنج زعفرانی

ته دیگ کدو حلوایی خوشمزه

کدو حلوایی را پوست بگیرید. دانه‌های آن‌را جدا کنید، بشویید و قالب بزنید. در این مرحله، کف ظرف را کمی نمک و روغن بریزید. کدو حلوایی‌های قالب‌زده را کف قابلمه بچینید. روی آن کمی روغن بریزید و مثل همیشه برنج روی آن ریخته و بگذارید دم بکشد.

ته دیگ سیب‌زمینی

کمی روغن کف قابلمه بریزید و سیب زمینی‌ها را روی آن بچینید، سپس برنج آبکش‌شده را روی آن بریزید. در تهیه این ته‌ دیگ نباید سیب‌زمینی‌ها بیش از حد نازک باشند.

ته دیگ اسفناج

برگ‌های تازه اسفناج را کف قابلمه بچینید. یا اینکه اسفناجی را که برای بورانی درست کرده‌اید را فشرده کنید و کف ظرف بچینید. برنج را روی آن بریزید و دم‌کنید.

ته دیگ کاهو

کف قابلمه روغن بریزید و یک یا دو لایه کاهو روی آن بچینید و سپس برنج را روی آن بریزید و دم‌کنید. ته‌ دیگ کاهو برای پلو‌های سبز رنگ عالی است.

بدون شک انواع ته دیگ یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین بخش های آشپزی ایرانی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب ته‌انداز مرغ؛ زعفرانی و معطر را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

هلو کباب یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر کرمانشاه می‌باشد. هلو کباب در کرمانشاه با روغن کرمانشاهی تهیه می‌شود که روغن بسیار لذیذی است و باعث می‌شود هلو کباب بسیار خوشمزه تر شود.

هلو کوفته

هلو کباب یکی از انواع کوفته‌ های خوشمزه و مجلسی ایران است. اصالت آن متعلق به کرمانشاه می‌باشد، برای مشاهده این آموزش در ادامه مطلب با مجله دلتا همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • گوشت چرخ‌کرده ۵۰۰ گرم
  • لپه ۲۰۰ گرم
  • پیاز یک عدد درشت
  • سیب‌زمینی یک عدد درشت
  • گردو ۱/۲ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار‌ کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار‌ کافی

مواد لازم سس کوفته

  • پیاز ۲ عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش یک قاشق غذاخوری
  • آلو بخارا ۱/۲ پیمانه
  • زعفران دم کرده ۱/۴ فنجان
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار‌ کافی
  • زردچوبه و دارچین به مقدار‌ کافی

دستور پخت هلو کباب، کوفته لذیذ کرمانشاه

مرحله اول

برای تهیه هلو کباب کرمانشاه، ابتدا باید سس‌کوفته را درست کنید، برای این منظور پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد کنید و در یک قابلمه مناسب به‌ همراه مقداری روغن تفت دهید، تا پیازها به طور کامل کاراملی شوند.

مرحله دوم

در این مرحله مقداری دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید، و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید، تا به‌خوبی ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌‌فرنگی را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته‌ شود.

مرحله سوم

در این مرحله آلو‌بخارا را به قابلمه اضافه کنید، و در حد دو دقیقه تفت دهید، تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را به همراه ۲ پیمانه آب، شکر و آبلیمو‌ اضافه کنید و اجازه دهید سس غلیظ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله به سراغ آماده‌کردن کوفته‌ ها بروید، برای این منظور لپه‌ها را که از قبل به خوبی خیسانده‌اید را به‌ همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا لپه‌ها نیم‌پز شوند.

مرحله پنجم

در ادامه لپه نیم‌پز شده را به‌ همراه سیب‌زمینی، گوشت و پیاز چرخ کنید تا با هم یکدست شوند، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مواد را با دست چند دقیقه ورز دهید تا چسبندگی لازم را پیدا کنند.

مرحله ششم

حالا از مواد کوفته به‌اندازه یک هلو برداشته و با دست آن‌‌را شکل دهید، سپس یک مغز‌ گردو وسط آن قرار دهید و کوفته را به‌صورت گرد جمع کنید. به‌همین ترتیب تمام مواد کوفته را شکل دهید و کنار قرار دهید.

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید، سپس کوفته‌ها را داخل تابه قرار دهید و به طور کامل سرخ کنید. پس از اینکه سرخ‌کردن کوفته‌ها به پایان رسید، آن‌ها را به آرامی داخل سس قرار دهید.

مرحله هشتم

کوفته‌ ها باید به مدت یک ساعت در سس باشند، تا کاملا مغز‌پخت شوند، فقط توجه داشته باشید که حرارت زیر قابلمه باید کاملا ملایم باشد تا کوفته‌ها باز نشوند. در پایان کوفته‌ها را در ظرف مورد نظر به همراه سس سرو کنید. نوش جان.

کوفته

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب طرز تهیه میت‌بال (کوفته قلقلی) را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

بورانی اسفناج را به شکل‌های مختلف تهیه می‌کنند. ولی با سیر و گردو مزه فوق‌العاده‌ای دارد و بسیار مقوی می‌شود. به سرعت و تنها در 30 دقیقه تهیه می‌شود و به عنوان یک مکمل کم هزینه می‌توان از آن نام برد.

بورانی اسفناج

بورانی اسفناج را می‌توان در مدل‌های متنوع تهیه‌ کرد. اگر آن را با سیر و گردو مخلوط کنید، عطر و مزه آن فوق‌العاده عالی و بسیار هم مقوی می‌شود. این پیش غذای مقوی را می‌توان به عنوان یک مکمل کم هزینه نام‌ برد. در این مطلب از مجله دلتا به آموزش این پیش‌غذای عالی پرداخته شده‌ است.

مواد مورد نیاز برای بورانی اسفناج بی‌نظیر

  • اسفناج ۱ کیلو
  • گردوی خرد‌شده ۴ قاشق غذاخوری
  • ماست ۵۰۰ گرم
  • سیر تازه ۱۰۰ گرم (اگر سیرتازه در دسترس نبود از ۳ حبه سیر استفاده کنید)
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار‌کافی

طرز تهیه بورانی اسفناج

ابتدا اسفناج و سیر را پاک کنید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را خرد کنید و در قابلمه تفت دهید. هنگام تفت دادن، مقداری نمک و زرد‌چوبه به آن اضافه کنید تا کاملا بپزند.

بعد‌ از اینکه اسفناج‌ها با سیر تفت خوردند، از روی حرارت بر‌می‌داریم تا خنک شوند. ماست را با قاشق کاملا هم‌بزنید تا یک‌دست شود. سپس مقداری نمک، فلفل و گردو خرد شده را به همراه اسفناج‌های سرد شده داخل ماست بریزید و خوب مخلوط کنید. بورانی اسفناج خوش‌طعم شما آماده است، در ظرف مورد نظر سرو کنید. نوش‌جان.

اسفناج

نکات تکمیلی در مورد بورانی‌اسفناج

  • زمان آماده‌سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۰ دقیقه است.
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۲۰ دقیقه می‌باشد.
  • بورانی اسفناج را می‌توانید در وعده نهار، میان‌وعده، شام و پیش‌غذا سرو کنید.
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب می‌باشد.

این پیش‌غذای سالم، بهترین گزینه برای کنترل فشار‌خون می‌باشد. زیرا سبزی‌های برگ‌سبز تیره به کنترل فشارخون‌ شما کمک خواهد کرد. البته بهتر است در تهیه آن حتما از سیر تازه استفاده کنید تا خوردن این سبزی به کاهش فشارخون کمک کند. خوردن ۱۰۰ گرم اسفناج تامین‌کننده مقادیر مناسبی از اسیدفولیک، پتاسیم و بتاکاروتن است؛ یعنی ۱۴۰ میکروگرم اسیدفولیک را به بدن می‌رساند. مداومت در مصرف اسفناج، از بروز بیماری‌های قلبی‌وعروقی جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای ساده مطلب طرز تهیه بورانی کنگر را مطالعه کنید.

  • maryam souri
  • ۰
  • ۰

مرغ کنجدی غذایی بسیار خوشمزه و خوش عطر است که از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف سرشار می‌باشد. در این مقاله با طرز تهیه مرغ کنجدی آشنا خواهید شد.

مرغ کنجدی

مرغ کنجدی بسیار خوش‌طعم و خوش‌عطر می‌باشد. روش آماده‌سازی آن، بسیار آسان می‌باشد. شما با کمی دقت و چاشنی حوصله می‌توانید غذایی خوشمزه را در یک وعده‌ غذایی برای پذیرایی از مهمانان‌ آماده کنید و از خوردن آن در کنار یکدیگر لذت ببرید. در این مطلب از مجله دلتا به آموزش این غذای لذیذ و سالم پرداخته شده است.

آشنایی با طرز تهیه مرغ کنجدی

این غذا سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف می‌باشد. این غذا همچون مرغ ربی، مرغ کنتاکی و مرغ شکم پر می‌تواند گزینه مناسبی برای قرار‌گرفتن در برنامه‌غذایی ماهانه شما باشد. در ادامه با دستور‌پخت مرغ کنجدی همراه ما باشید.

مواد لازم:

  • سینه‌مرغ بدون استخوان و نصف شده: ۶ عدد
  • دانه کنجد بوداده: یک قاشق غذاخوری
  • سس سویا: ۱/۲ پیمانه
  • عسل: ۱/۲ پیمانه
  • آب: ۱ پیمانه
  • آرد ذرت یا آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز: ۱/۵ قاشق چایخوری
  • زنجبیل آسیاب شده: ۱/۵ قاشق چایخوری

مرغ با سبزیجات

طرز تهیه مرغ کنجدی لذیذ و مقوی

  1. ابتدا سینه‌های مرغ را به تکه‌های با ابعاد حدود ۲.۵ سانتی‌متر برش دهید.
  2.  سپس ماهیتابه را روی حرارت ملایم شعله قرار داده تا گرم شود. بعد مرغ‌ها را به آن اضافه کرده و حدود ۶ دقیقه حرارت داده تا تغییر رنگ دهند.
  3.  در ظرف دیگری سس‌سویا، عسل، آرد ذرت، آب، فلفل قرمز و زنجبیل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مواد را خوب هم بزنید تا ترکیب یک‌دستی حاصل شود.
  4.  سس تهیه شده را روی مرغ‌های داخل تابه بریزید، چند دقیقه‌ای روی حرارت بماند تا سس کمی غلظت پیدا کند.
  5.  بعد از اندکی غلظت یافتن سس روی مرغ‌ها دانه کنجد بپاشید و درب ظرف را ببندید و اجازه دهید مواد با حرارت کم پخته‌ شوند، تا هنگامی که مرغ سس را به خود جذب کند.
  6.  مرحله پایانی‌، مرغ کنجدی آماده شد. می‌توانید آن را با پیازچه ،کلم بروکلی و فلفل دلمه‌ای تزئین کنید سپس با برنج سرو کنید.

مرغ و کنجد و برنج

نکات پخت مرغ کنجدی لذیذ:

  • می‌توانید در پایان پخت چند قطره روغن زیتون روی مرغ‌ها بریزید. البته زیاد نباشد.
  • به‌جای زنجبیل آسیاب شده می‌توان از زنجبیل تازه نیز بهره‌ برد.
  • اگر احساس کردید سس بیش از حد غلیظ است می‌توان مقداری آب اضافه نمود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بال مرغ کنجدی ، پیش غذای شیک را بخوانید.

  • maryam souri