مجله دلتا

مجله دلتا

مجله دلتا

مجله دلتا

مجله آشپزی دلتا

  • ۰
  • ۰

شربت سکنجبین علاوه بر طعم خوبی که دارد، یک نوشیدنی مفید برای رفع عطش است.

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از قدیمی‌ترین شربت‌های ایرانی است که قدمت زیادی دارد. این شربت سنتی را می‌توان به راحتی در منزل تهیه کرد. خوردن شربت سکنجبین با کاهو، در بین ایرانی‌ها متداول است.

مواد لازم:

  • آب: ۲ لیوان
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • سرکه سفید: ۵۰ گرم
  • نعناع: ۵۰ گرم

طرز تهیه:

شربت سکنجبین

داخل قابلمه آب می‌ریزیم. شکر را اضافه کرده، قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم تا شکر با حرارت ملایم در آب حل شود.

نعناع را شسته و با نخ به هم می‌بندیم. به این دلیل آن‌ها را می‌بندیم که در زمان جوشیدن شربت پخش نشوند و به راحتی از شربت جدا شوند.

پس از افزودن نعناع‌ها صبر می‌کنیم تا عصارۀ نعناع وارد شربت شده و به غلظت کافی برسد. اگر طعم نعناع را دوست ندارید، می‌توانید آن را از مواد شربت حذف کنید. البته این کار اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

برای اینکه متوجه شویم غلظت شربت مناسب است، با ملاقه مقداری از آن را برداشته، صبر می‌کنیم تا سرد شود. سپس ملاقه را برمی‌گردانیم. اگر شربت به سختی از ملاقه ریخت، غلظت آن کافی است و می‌توان سرکه را اضافه کرد. پس از افزودن سرکه، اجازه می‌دهیم شربت چند جوش بزند. سپس آن را از روی حرارت برداشته، کنار می‌گذاریم تا خنک شود.
پس از اینکه شربت کمی خنک شد، آن را صاف کرده، در شیشه می‌ریزیم و در یخچال نگهداری می‌کنیم. برای سرو کردن هم مقدار کمی از شربت (یک قاشق غذاخوری) را داخل یک لیوان آب سرد می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم.

جالب است بدانید در گذشته شربت سکنجبین سنتی و اصلی از عسل تهیه می‌شد. اگر تمایل دارید می‌توانید شکر را از مواد لازم حذف کرده و به جای آن ۵۰۰ گرم عسل اضافه کنید.

شربت سکنجبین را می‌توان با خیار رنده شده هم سرو کرد که مجلسی است و برای مهمانی‌های رسمی مناسب است.

همچنین بخوانید:

پخت ماهی ؛ شیوه های مختلف

جوجه غوره بادمجان ؛ خورشت خوش طعم و عطر

غذا های جایگزین گوشت ؛ مناسب گیاه خواران

نان ؛ با طعم سبزی و زیتون

  • ۹۸/۰۳/۲۹
  • maryam souri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی